Забележителности в община Ардино
Пътуваме към Дяволския мост край Ардино. Пътят към моста минава покрай село Дядовци. Отдалече се забелязват стърчащите високи комини на старите къщи. Любопитството ни накара да се отделим от пътя и да хвърлим око на къщите на Дядовци. Оказва се, че са останали само порутените останки от къщи.

Комините, които се виждат отдалече са само на няколкото все още крепящи се, опълчвайки се на времето постройки. Всичко останало е срутени стени с кални камъни и изгнили греди. Дядовци е изчезнало, тъжно е. Всичко тук е обвито в някаква тайнственост и мистика. Стари изгнили галоши изхлузили се от нечии крака на разрушените стъпала са останали като свидетели на времето, когато Дядовци е било живо.

Обзе ни носталгия по времето когато тук е имало живот, когато е имало хора, тичали са деца. Имало е училище и кметство. Дядовци е било голямо родопско село. Сигурно с времето тук отново ще се зароди живот. "Дяволския мост"  като туристическа атракция ще привлече хора тук.

"Патмос" е една от многото крепости в Родопите, коя запазена повече, коя не до там. Но "Патмос" е крепостта, която остави у нас незабравими спомени, заради труднодостъпното й местонахождение. Тя е разположена на хълмиста местност сред водите на язовир Кърджали. Ние стигаме до нея по най-лесния начин за нас. Тръгваме от Кърджали в посока село Енчец. След него продължаваме през селата Зелениково, Бленика,  Пеньово, Дъждовница и Пъдарци, за да стигнем до хижа Боровица. Хубавият път между селата и красивите гледки, които разкрива язовир Кърджали прави пътуването ни много приятно. Около 20 километра е като разстояние.  До хижа Боровица оставяме автомобила на отбивката  и се оглеждаме за табели, но - няма. Знаем, че крепостта трябва да е някъде отсреща, но не се вижда. Като по поръчка на тъпя се появява Ердун - местен пастир.

От него разбираме, че Патмос е на отсрещния хълм, който преди години е бил обграден от водите на реките Боровица и Арда, но впоследствие завирени от язовира. Река или язовир - водата си е вода. Начина да стигнем отсрещния бряг най -бързо е един - с лодка. Ердун си предложи услугите срещу някой лев да ни прекара с лодката и при желано от нас време да ни върне. За целта записваме телефона му, който предлагаме и на вас - 0886361373. След десетина минути вече сме на отсрещния бряг. Пастира ни обясни начина да стигнем до крепостта. Разстоянието от брега до върха е около 20 минути пеша. Най - напред се изкатерихме право нагоре докато стъпим на козя пътечка, по която тръгнахме в дясно.

До една голяма черница свиваме в ляво между два шипкови храста и продължаваме нагоре към върха на хълма, където са останките на крепостта.  Пътят води до западната страна, която е най-добре запазена. Северната крепостна стена е била по-малка и е изградена само на местата, от където е имало възможност за достъп, докато останалите части са били естествено защитени от високи скали. Добре е запазената част от крепостната стена с две бойни кули. Във вътрешността на крепостта са запазени основите на базилика и залепена за нея кула и други помещения. От върха се разкрива невероятна гледка към язовир Кърджали и двата му ръкава. Не разполагаме с много време, защото за деня бяхме планували още един труден маршрут до пещера "Утробата", затова бързаме обратно.

В лодката разпитваме Ердун, каква е възможността пеш да се стигне до крепостта. Начина е като се продължи с автомобила след хижа Боровица по пътя за село Ненково. При нулата на язовира, където  река Боровица се влива в язовир Кърджали, някъде около паркинга с табелите за пещерата Вулвата трябва да се намери плитко място, за да се прекоси реката и се поеме по пътека през гората около 3- 4 километра. Но за нас това щеше да е мъчение. Препоръчваме варианта с лодката, което е паметно изживяване.

Публикувана в Крепости
За да се стигне до Дяволския мост има два варианта. Туристическата пътека за баш туристите започва от югоизточната част на село Гълъбово, община Баните и е с дължина около 3 км. в едната посока. Ние пишман туристите избрахме варианта с предвижването с автомобил. Пътят е от Ардино през село Дядовци и продължава по течението на реката до самия мост. По пътя вниманието ни беше привлечено от старите покриви с високи комини на малкото запазени къщи на село Дядовци.

Повечето обаче са порутени. Отбихме се да ги видим. Картината там е тъжна, но това е друга тема. Нашата цел беше Дяволския мост и продължихме спускането към реката. След около 10-ина км. по черния път стигнахме до самия мост. Бяхме с лек автомобил, но от тези на които много от офроуд терените не са проблем :) Пътуването спускайки се към реката беше вълнуващо в очакване измежду тъмнозелените шубраци да се появи мостът. Най накрая прелестната гледка се разкри пред очите ни.  Реката навлиза в един скалист, тесен до два метра пролом,  преминава под моста, след което се разлива по пясъчното корито.

Преди години дълбочината на водата е достигала до 20 метра и веейки се яростно между скалите е издълбала многобройни и чудни по форма казани по протежението си. Дяволският мост като опънат лък свързва двата бряга на реката. Има три отвора, дълъг е 56 метра и широк 3,5 метра, а височината на основния свод е 11,50 метра. Местността  е находище на растението родопски силивряк, символ на Родопите. От птиците тук може да се наблюдава черния щъркел, белоопашатия мишелов, големия ястреб, водния кос, червенокръстата и скалната лястовица. Река Арда се обитава от включената в Световния червен списък видра.

МЕСТОПОЛОЖЕНИЕ

{hotspots hotspot=39}

Всички маршрути и забележителности описани в този сайт са посетени от екип на Родопа планина. Информацията в този сайт може да служи единствено и само като ориентир и не може да бъде използвана за сериозни планирания и научни трудове. Много от маршрутите и забележителностите описани в този сайт са трудно достъпни и Ви препоръчваме да се информирате за актуалното състояние на маршрута или забележителността от най-близкия туристически информационен център преди да предприемете пътуване. Източник на информация за статиите в този сайт са официалните информационни табла на съответната забележителност, разкази на местни хора, както и лични наблюдения на екипа на Родопа планина.

Всички фото, видео и текстови материали в този сайт са собственост на СМОЛЯН ДНЕС! освен в случаите, когато изрично  е посочен друг автор. Всяко копиране и репродуциране на тези материали без изричното писмено съгласие на СМОЛЯН ДНЕС!  се преследва по "Закона за авторското право и сродните му права", както и по "Закона за защита на конкуренцията". Уеб дизайн СМОЛЯН ДНЕС!